Kaj so AN fittingi in AN cevi?
AN fittingi in cevi so posebni priključki in cevni sistemi, ki so jih prvotno razvili za vojsko (Army-Navy) za uporabo v ekstremnih pogojih, kot so visoki tlaki in temperature. Danes so zelo priljubljeni med ljubitelji avtomobilov, motošportom in celo v letalstvu, ker so izjemno zanesljivi in vzdržljivi. Njihova glavna značilnost je posebna 37° stožčasta povezava, ki omogoča tesno in varno spajanje brez dodatnih tesnil. To pomeni, da tekočine, kot so gorivo, olje ali voda, lahko tečejo skozi brez puščanja, tudi pri visokih obremenitvah in tresljajih.
AN cevi so pogosto ojačane z nerjavečo pletenico ali izdelane iz PTFE (teflona), primerne za prenos goriva, olja, vode ali hidravličnih tekočin. Skupaj z AN fittingi ustvarjajo modularen, vzdržljiv in estetski sistem za vse vrste napeljav v vozilih.
Sestavni del AN priključka so:
- 37° stožčasto telo (del fittinga)
- Tuljava (del fittinga)
- Matica (del fittinga)
- Cev (AN cev pravilne velikosti)


Dimenzije in ustreznost AN fittingov
AN fittingi in cevi so na voljo v različnih dimenzijah, ki se merijo v šestnajstinah palca. Na primer, AN3 pomeni notranji premer cevi približno 3/16 palca, AN6 pa 6/16 palca oz. 3/8 palca. Najpogostejše dimenzije so AN3, AN4, AN6, AN8, AN10, AN12 in AN16. Pomembno je izbrati pravilno dimenzijo glede na pretok tekočine in tlak, ki ga bo sistem vzdrževal.
- AN6 = 3/8″ (9.53 mm)
- AN8 = 1/2″ (12.7 mm)
- AN10 = 5/8″ (15.88 mm)
- AN12 = 3/4″ (19.05 mm)
- AN16 = 1″ (25.4 mm)
Za večino avtomobilskih aplikacij se uporabljajo naslednje velikosti:
- AN3 in AN4: zavorni in sistem sklopke.
- AN6: sistemi za dovod goriva, hidravlične povezave
- AN8, AN10 in večje: sistemi za hlajenje olja (AN8 in AN10), sistemi za dovod goriva (pri višjih močeh), sistem hladilne tekočine (AN20 in več).
Ko izbirate fittinge in cevi, mora biti oznaka AN enaka za oba (npr. 6AN cev z 6AN fittingom), da zagotovite pravilen premer in neoviran pretok tekočine.
Različne vrste fittingov
Na voljo je več vrst AN fittingov, odvisno od načina povezovanja in namena uporabe:
- Swivel fittingi: omogočajo vrtenje cevi med montažo, kar preprečuje zvijanje cevi in poenostavi namestitev. Dobimo jih v različnih oblikah – ravni, 45°, 90°, 180°, …
- Weld-on fittingi: so namenjeni direktnemu varjenju na kovinske cevi ali rezervoarje, kar zagotavlja izjemno trdno povezavo.
- Push-on fittingi: omogočajo hitro montažo brez uporabe objemk, primerni za nizkotlačne sisteme.
- Bulkhead fittingi: omogočajo prehod skozi stene ali požarne stene in zagotavljajo tesnjenje na obeh straneh.




Različne vrste AN cevi
AN cevi so prav tako na voljo v različnih izvedbah, odvisno od namena uporabe in zahtevnosti sistema:
- PTFE (teflonske) pletene cevi : izjemno odporne na visoke temperature, kemikalije in tlak. Pogosto se uporabljajo za zavore, sklopke in gorivno napeljavo, kjer je pomembna visoka odpornost.
- Gumijaste ojačane cevi: priljubljene zaradi svoje fleksibilnosti, a manj odporne na ekstremne pogoje v primerjavi s PTFE cevmi. Pogosto se uporabljajo za nizkotlačne aplikacije, kot so hladilni sistemi in povratne linije za gorivo.
- Najlonsko oplaščene cevi: kombinacija lahke konstrukcije in trdnosti, primerne za gorivne linije in sisteme za prenos olja.



Raba AN fittingov in cevi
AN fittingi se uporabljajo v različnih sistemih, kjer je potrebno zagotoviti visoko pretočnost, varnost in odpornost na visoke temperature in tlake. Postopek izdelave AN cevi vključuje nekaj osnovnih korakov:
- Izbira pravilne dimenzije cevi glede na namen uporabe (npr. dovod goriva, olje, hidravlika).
- Priprava cevi (rezanje na ustrezno dolžino, odstranjevanje morebitnih kovinskih ostankov).
- Montaža fittinga na cev, kar običajno vključuje uporabo tuljave (ferrule) in matice za zagotovitev tesnega spoja.
- Priklop na sistem preko adapterjev ali pretvornikov, če je potrebno preiti na drug sistem (npr. BSP, NPT).
AN fittingi so še posebej priljubljeni v avtomobilizmu in motošportu zaradi svoje vzdržljivosti, estetskega videza in možnosti prilagajanja. Prav tako so odlična izbira za projekte, kjer je potrebno hitro in zanesljivo povezovanje tekočinskih sistemov.
Primer uporabe:
- Sistem za dovod olja na turbini: Na blok motorja zavarimo AN10 weld-on fitting. Pripravimo AN10 cev z AN10 fittingi na obeh straneh. Na turbini namestimo adapter iz NPT standarda na AN10, npr. 1/4 NPT -> AN10 adapter. Na tak način pripravimo cevi za olje po standardu AN10.
- Sistem za dovod goriva: Na rezervoar goriva zavarimo AN6 weld-on fitting. Pripravimo AN6 cev z AN6 fittingi na obeh straneh. Na visokotlačno črpalko namestimo adapter iz BSP na AN6. Cev speljemo od rezervoarja do črpalke in nato naprej do motorja. Na tak način zagotovimo zanesljiv in neprodušen dovod goriva.
- Sistem za hlajenje olja: Namestimo adapter za filter olja z AN10 izhodi. Pripravimo dve AN10 cevi (1x izhod, 1x povratek), ki jih speljemo skozi hladilnik olja. Na tak način kreiramo sistem za hlajenje olja po AN10 standardu.
Zaključek
Z AN fittingi in cevi ni univerzalnega odgovora ali “plug and play” rešitve. Potrebno je pravilno načrtovat sistem in se nato odločit za prave velikosti, fittinge in cevi. So vsekakor nepogrešljive komponente v motoršport svetu, ponekod tudi na avtomobilih za vsakdanjo rabo.
V kolikor potrebujete kakršno koli pomoč veznano na predelavo avtomobila, nas lahko kontaktirate. Z veseljem si bomo vzeli čas in pravilno svetovali.
Če še niste, se lahko prijavite na naše e-novice z uporabo spodnjega obrazca. Na vašem e-naslovu lahko pričakujete še več takih zapisov pa tudi druge novice iz sveta avtomobilizma, kot so aktualni car meeti, track dayi in drugi dogodki.